Friday 3 May 2013

SIRI KEDUA: BEKOK TRAGEDI YANG DILUPAKAN



Solat Jumaat yang terakhir.

            Strategi gerila komunis dalam menakutkan pasukan keselamatan dan masyarakat setempat tidak sahaja sewaktu anggota sedang menjalankan tugasnya. Bagi Pak Rahim Bin Ahmad 81 tahun yang kini menetap di Rumah Rakyat Bekok menceritakan pada tahun 1952  (6) anggota SC terkorban dalam satu serang hendap gerila komunis. Kejadian itu berlaku sewaktu anggota  polis tersebut dalam perjalanan pulang sebaik sahaja habis menunaikan Solat Jumaat di Masjid Bekok yang jaraknya lebih kurang (7) kilometer dari tempat kediaman mereka di Sungai Estet Bekok. Turut menumpang  kenderaan polis itu ada seorang wanita mengandung dan anaknya. 

                                           Kini dikenali dengan nama Ldg.Sungai Bekok.

Sebaik sahaja menghampiri Sungai Bekok Estet kenderaan yang dinaiki telah terkena jerangkap samar yang dipasang oleh pihak gerila. Lertupan yang kuat itu telah menyebabkan kenderaan terpelanting menyebabkan kesemua anggota termasuk orang awam terbunuh dalam kejadian tersebut. Senarai anggota keselamatan yang terbunuh dalam insiden tersebut yang berlaku  27/12/1952 ialah:-

I.          SC 7243 Omar Bin Ali
ii.         SC 6828 Mohd Hon bin Kasman
iii.        SC 7065 Ishak bin Chandi
iv.        SC 7290 Abd Hamid bin Sudin
v.         SC 7166 Abd Hamid bin Hj Mohd Paiman
iv.        SC 20158 Aziz bin Sarom 


Senarai wira-wira yang terkorban masa darurat di Muzium Polis Kuala Lumpur
Disebalik nama dan peristiwa ini berapa ramaikah  yang mengetahui kisahnya?.
.

            Perang itu memang kejam dan tiada  menunjukkan belas dan kasihan. Bagi anggota yang terkorban ia adalah kejutan yang besar pada ada anak-anak yang tidak menjangka akan kehilangan ayah, isteri yang tidak percaya akan kehilangan suami serta ibu bapa yang  mesti menerima hakikat akan kehilangan anak lelakinya. . Namun itulah tekad dan iltizam yang ada pada wira-wira ini, walaupun ditakdir menghadap illahi  mereka tidak gentar untuk terus menambahkan semangat rakan-rakan agar berjuang habis-habisan kerana sebarang tindak tanduk yang bersifat petualang kepada Negara, perosak terhadap keamanan dan kesejahteraan  itu mesti  dinyahkan dari bumi tercinta ini.

5.0       Menangis Di Sisi Mayat Ayah.

            Pergerakan gerila Komunis yang aktif di kawasan Bekok sebenarnya mengundang petaka tidak sahaja menunggu saat anggota keselamatan berada dalam kumpulan yang ramai, malah dalam lain-lain keadaan nilai nyawa anggota pasukan keselamatan dianggap suatu  yang biasa apatah lagi jika mereka bersama dengan pihak yang menjadi  sasaran utama mereka iaitu pegawai orang putih. 

Bagi Pak Osman Bin Sepan 77 tahun juga bekas SC kawasan Bekok dan kini menetap di Rumah Rakyat Bekok menceritakan  bagaimana seorang anggota AP yang mengiringi ketuanya telah terkorban bersama-sama ketuanyasewaktu bertugas. Dalam peristiwa tersebut dicatatkan pada 30/06/1952  (2) anggota AP iaitu AP / Insp F.H Eilkins dan AP 562 Yahya bin Abbas terbunuh dalam satu serang hendap gerila komunis. Peristiwa  ini begitu menarik pada waktu itu mamandangkan sewaktu mayat ditemui, anak Yahya yang berusia 2 tahun setengah masih berada di sisi mayat bapanya. Kisah yang sama juga diceritakan oleh En.Ahmad bin Abdullah 81 tahun  yang menetap di Felda Tenang, Labis Segamat Johor. Beliau yang ketika itu berkhidmat sebagai SC kawasan Bekok masih ingat rakan beliau nama Yahya sebenarnya dalam perjalanan bersama pengurus ladang ke sekolah yang terletak di Pekan Bekok, Turut dibawa anak beliau yang hendak ditinggalkan di rumah saudaranya. Gerila Komunis telah menyerang hendap menyebabkan beliau dan pengurus ladang tersebut terkorban di tempat kejadian sementara anaknya tidak dicederakan. Mengingati kembali peristiwa itu dirasakan terlalu sukar untuk dibayangkan bertapa kejamnya perang. Tentunya dapat kita bayangkan seorang anak kecil yang tidak mengetahui apa-apa meratapi ayah kesayangannya kini tidak lagi bergerak,terkujur dalam keadaan berlumuran darah dan pergi buat selama-lamanya. Namun dalam menjaga keamanan dan keselamatan Negara, khidmat dan jasa yang ditabur bukan untuk menuntut sekalung puji-pujian tetapi cukuplah sekadar untuk diingati oleh generasi muda hari ini khususnya warga PDRM bahawa  tugas dan peranan pasukan keselamatan zaman itu  sesungguhnya memerlukan keberanian, keikhlasan dan penuh berintegriti dalam melaksanakan sebarang tanggungjawab yang diamanahkan. 

6.0       Penutup
Hari ini keamanan dan ketenteraman yang tercipta, tidak ramai yang mengetahui bagaimanakah bermula sejarah itu. Meminjam kata-kata Soekarno “Sejarah adalah sebahagian dari diri sebagai bangsa, dia tidak boleh dipisahkan apalagi dilupakan. Melupakan sejarah - apalagi meninggalkan sejarah - sama ertinya dengan kehancuran sebuah bangsa." 17 Ogos 1966 memberikan suatu gambaran mengapakah kita tidak seharusnya melupai sejarah kerana di situ ada kisah untuk dijadikan pendorong, ada cerita  yang boleh kita jadikan sandaran  agar kita percaya, mencipta keamanan itu tidak ada jalan mudah. Mereka  yang dipanggil polis itu tidak sekadar berdiri memerhati dan melihat gelagat orang lain. Mereka sentiasa bersedia. Menghayati kata-kata bekas Home Guard (HG) En Mohamad bin Abdullah 74 tahun yang menetap di Rumah Rakyat Labis, ‘ “ “Saya memang marah kalau orang kata polis takut, Jangan sekali-kali kata polis takut, kalau polis takut Negara kita hari ini tidak akan begini kesenangnya, polis yang bermaruah tidak akan sekali-kali menyerah kalah, kita lakukan penuh maruah kerana sememangnya punya maruah”

3 comments:

  1. Mohon berhubung dengan saya Tuan. Nombor hp saya 019-210 9999. Saya berminat mengetahui lebih lanjut misalnya tentang Yahya dan sebagainya dalam penulisan Tuan.

    Kamal Affandi Hashim
    Penganalisis Jenayah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pernah tinggal di Bekok. Saya juga pernah menemubual Tuan dalam siri fokus di dalam majalah terbitan Karangkraf :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete